Vine o vârstă când ești atât de îndrăgostit
încât simți nevoia să-ți iei partenerul de mână și să te oprești în fața
ofițerului stării civile. Mai devreme sau mai târziu, mai tineri sau mai copți,
întâlnim acea persoană pe care o dorim
alături pentru tot restul vieții. Suntem nerăbdători să fim o familie, să
arătăm lumii că am intrat în rândul ei fără să gândim prea mult ce urmează
după. Desigur, impulsul este stârnit de
sentiment. Dacă n-am fi îndrăgostiți, mă întreb oare câți dintre noi și-ar dori
în acel moment să se căsătorească și desigur, să rămână împreună ”până când
moartea ne va despărți”.
Suntem convinși prin educație că dragostea trebuie să
fie condiția primă atunci când doi oameni își leagă destinele pe veci. Așadar cei
mai mulți dintre noi se căsătoresc din dragoste. Firesc, nu? Altfel ar fi
imposibil să-ți legi viața de un om pe care nu-l iubești. Nici în cel mai
îndepărtat gând nu germinează ideea de a te căsători cu cineva fără să fii
îndrăgostit lulea. Nu acceptăm nici
măcar o dragoste sedimentată în timp, un sentiment care s-a maturizat, a
căpătat reflexia rațiunii pentru că avem tendința ca o dată ușor treziți din
beția conștiinței să nu mai fim tentați să facem pasul.
Tentația de a-ți lega viața de un om vine de
fapt dintr-un impuls, adesea, bazat doar pe o beție de moment. Nu este nicio
noutate pentru nimeni că dragostea nu ține o veșnicie. Este suficient să țină
câteva luni pentru a săvârși unul dintre cele mai importante lucruri din viața
unui om. Alteori ține câțiva ani, adică tot insuficient pentru a-ți garanta
durabilitatea relației în timp. Extrem de rar, așa precum o excepție sfidătoare
a efemerității sentimentului ea poate dura o viață întreagă, însă cei care au
parte de o dragoste vie pot fi considerați aleși ai sorții.
Pentru cei mai mulți aflați la vârsta arderilor interioare, dorința de a
se căsători devine scopul vieții lor. Sunt câteva dogme impuse de societate și de
familie pe care le moștenim precum principii imuabile. Născându-ne și
dezvoltându-ne într-o familie, ni se inoculează prin educație aceleași principii
ce par dăltuite în viața noastră. Să ne căsătorim indiscutabil din dragoste, să
facem copii, să-i creștem și să-i educăm, să rămânem împreună până când moartea
ne va despărți. Nu este nimic rău în asta. Sintagma desuetă inventată de
societatea socialistă ”familia - celula de bază a societății”, încă are
rezonanță reflexivă în mintea oamenilor.
Deși pare absurd și paradoxal, tot ce distruge
relația dintre doi oameni la un moment dat, în sens volatil, este tocmai
dragostea care i-a unit. Sentimentul în imaterialitatea lui se evaporă în
neant. Rareori li se spune tinerilor că familia trebuie să fie relația dintre
doi oameni bazată în primul rând pe prietenie precum o altă formă de iubire,
toleranță și înțelegere, nu pe atracție fatală. Familia este locul în care ”se zidește o casă”
în care se nasc urmașii. Familia este mediul prolific în care membrii ei se
dezvoltă într-o atmosferă calmă, caldă, morală
și afectivă. El și ea, responsabili și angajați, deși sună pragmatic și
revoltător, sunt de fapt membri unui contract pe care l-au parafat prin
certificatul de căsătorie. Când semnează acest ”contract” ei ar trebui să știe
deja clauzele contractului. Ei ar trebui să știe că dragostea se stinge foarte
repede și de abia din momentul acela se trezesc la realitate. O realitate care
li se revelează înțelegând cu claritate la ce s-au înhămat și cu cine au ales
să fie alături. Prin urmare, deși este greu de recunoscut, dragostea fără
maturitate, plutirea pe nori fără să simți din când în când pământul, lipsa de
discernământ a ceea ce urmează, atracția carnală fără unire spirituală, în
scurt timp va distruge relația.
Deși idealul ar fi o căsătorie și o dragoste
absolută în același timp, durabilă în același cuplu, realitatea a demonstrat că
lucrul acesta este aproape imposibil. Nu ne rămân decât două soluții… ne
mulțumim cu o căsătorie din dragoste în care ne jucăm rolul până la capăt sau… ne
căsătorim din prietenie autentică și responsabilă și trăim o mare dragoste în
afara cuplului.
Iar dumneavoastră, cum sunteți? Cazul de ales al sorții sau cazul de păcătos de rând. Oricare ar fi răspunsul o să mai adaug apoi o întrebare la acesta: De ce așa ?
RăspundețiȘtergere