Pagini

joi, 9 august 2012

Raţiuni în pozitiv şi negativ...

Uneori facem lucruri fără să fim acolo. Le înfăptuim mecanic în virtutea datoriei sau a obligaţiei de care depindem. Suntem acolo cu trupul, cu fapta, cu raţiunea, cu dorinţa de a nu încălca moralitatea, însă inima şi sufletul sunt în cu totul altă parte. Cele două planuri ne separă împărţindu-ne materialităţii şi spiritualităţii, raţiunii de a exista şi raţiunii inimii. Fiecare dintre cele două jumătăţi ale întregului mai mereu au nevoi diferite, poate contradictorii, trăind astfel într-o continuă luptă interioară în care nu există învingători, există mai degrabă un soi de armistiţiu in care unul cedează tacit în favoarea celuilalt. Se creează un echilibru, dar care niciodată nu va împlini îndeajuns ceea ce dorim cu adevărat. Întotdeauna va exista o justiţie personală care va înclina balanţa doar atât cât să nu se instaleze un dezechilibru total.

Toată existenţa jonglăm cu grijă  printre cele două raţiuni, raţiunea rece, dură, aspră de a împlini destine şi raţiunea caldă, blândă, diafană  a inimii şi a sufletului. Cel mai adesea nu ne aparţinem. Suntem doar ”drumuri” pe care ceilalţi păşesc încrezători pentru a ajunge la ei înşişi fără să se întrebe care le este propria menire. Suntem îndatoraţi sorţii şi niciodată ea nu ne este datoare. Mai mult decât atât plătim dublu, fără zgârcenie, oferind cu dărnicie din bogăţia trupului şi a minţii, ştergând pe furiş lacrimile inimii şi ale sufletului. Acolo în adâncul de nepătruns al tainicei dorinţe, sufletul se îneacă în marea suferinţei.

Sunt momente de totală rătăcire când ne vindem într-un mod faustian sufletul diavolului pentru o clipă de plăcere. Ne lăsăm ciopârţiţi, cu bucăţi de suflet smulse din noi pentru ca trupul şi fapta noastră să fie dăruită celorlalţi, însă fără nicio urmă de convingere a datoriei făcute. Doar cu mulţumirea că mai trece un ceas, un an, o viaţă. Oare aceasta sa fie bucuria? Să asistăm neputincioşi cum viaţa se scurge pe lângă noi fără să fi gustat din dulcele ei păcat? Oare vom fi iertaţi de justiţia divină pentru faptul că n-am avut îndrăzneala să fim fericiţi? Multe întrebări, acelaşi răspuns…

Oare este o greşeală sau un dat pe care îl respingem în virtutea moralei? Refuzăm cu obstinaţie să culegem rodul acestui dat, fructele se strică în pomul vieţii fără să avem curajul să întindem mână să le luăm. Fără să le simţim gustul, fără să ne lăsăm purtaţi de senzaţia de savoare şi parfum dumnezeiesc al rodului dat în pârgul vieţii, nu vom putea da socoteală ”dincolo”. Ce vom spune când vom fi întrebaţi? Ai păcătuit… Nu Doamne, n-am avut curaj, mi-a fost teamă de pedeapsa ta… Dar daca va spune… Te pedepsesc pentru ca ţi-am dăruit o viata si n-ai ştiut s-o trăieşti… ai desconsiderat darul meu, ţi-ai bătut joc de creaţia mea, de tot sufletul pe care l-am zidit în tine în speranţa că spiritul se va bucura de păcatele lumii.

Destinul nu ni-l alegem, el ne alege pe noi. Calea de urmat se pare că este scrisă în stele, însă pe lângă ea se pot construi cu inteligenţă şi raţiune drumuri paralele. Alegerea depinde de noi. 

2 comentarii:

  1. Tot ce scrieti dvs.este mereu un raspuns pentru sufletul meu. Mereu gasesc aici intelepciunea de care am nevoie, oglinda in care vocea inimii mele se aseaza si se regaseste. Va multumesc de fiecare data in gand, si va trimit toate energiile minunate pe care le cunosc, desi de multe ori nu apuc sa va scriu un comentariu. Va imbratisez!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga mea, m-a cuprins un fior de emotie cand am citit randurile tale... Multumesc pentru gandurile tale minunate, ganduri de altfel ale unui om deosebit... Exprimarea cu atata sinceritate a propriile emotii denota faptul că ai un spirit curat si profund, si cred eu, multi dintre tineri ar avea ce invata de la tine... De altfel orice artist, asa precum esti tu, este inzestrat de Dumnezeu cu un spirit special, ceea ce il face sa vada viata ca pe o arta. Eu ma bucur nespus de mult ca te regasesti in cuvintele mele, mai ales ca esti fiinta sensibila si delicata care are nevoie de un plan al imaterialitatii, un refugiu sufletesc, exprimat in cuvinte.
      Cat priveste timpul, dusmanul celor mai multi dintre noi, nu trebuie sa te scuzi. Stiu cat de putin si pretios este pentru fiecare. Si eu trec de multe ori pe la tine fara sa las un semn, insa citesc cu cea mai mare placere si bucurie fiecare slova lasata acolo in casuta ta virtuala.
      Trebuie sa mai spun ceva... Vara inca in s-a sfarsit si invitatia mea pe care ti-am adresat-o anul trecut este valabila... te astept cu mare drag la mare...

      Ștergere