După ce am citit Gradina lui Epicur a
lui Anatole France mi-am dat seama câtă dreptate avea vorbind despre femeie.
Vedea cu totul altfel femeia, o așeza acolo unde îi era locul și nu acolo unde
timpul, creștinismul și bărbatul au așezat-o. Vezi, puțini se gândesc să așeze
lucrurile și altfel decât așa cum le apar în dreptul privirii, perspectivă
pe care o au fără a încerca să schimbe lumina sau unghiul din care privesc acel
lucru. Mulți dintre noi am descoperi alte fațete ale aceluiași adevăr. Sau, adevărul pe care îl
consideram autentic își poate schimba trăsăturile reflectând o cu totul altă
reprezentare a lui.
Creștinismul, spunea Anatole France, a făcut mult pentru
iubire și din iubire. Și tot din prea multă iubire femeia a devenit un păcat. Înfricoșată de frumusețea
femeii, biserica a făcut din ea un
demon. Femeia nu trebuia să domine lumea masculină prin frumusețe, prin farmec
feminin, prin iubire sau prin inteligență. Restul a fost simplu. Femeii i s-au ”dăruit”
în numele iubirii toate vinovățiile care o făceau nedemnă de a fi egala bărbatului.
Femeia trebuia să fie păcătoasă și vicleană, amăgitoare și irațională.
Ea devine astfel întruchiparea
răului în viața bărbatului, acel rău de care bărbatul nu se poate lepăda. Femeia
seamănă groază la tot pasul, însă cei care au stigmatizat-o nu s-au
gândit că tocmai asta o face puternică și de temut.
Femeia nu a fost
tot timpul așa. Femeile începuturilor omenirii, femeile din epoca cavernelor nu
aveau aceeași trecere precum femeia zilelor noastre. A fost nevoie de
civilizație și de religie pentru ca femeia să devină taină și păcat. Anatol
France spunea că civilizația i-a dat vălurile, iar religia ne-a dat
scrupulele. Două lucruri care au transformat femeia în taină și păcat. Femeia
este cauza tuturor relelor. Femeia seamănă dorință și spaimă, ea stârnește
nebunia iubirii, este necontenit în mintea și visurile bărbatului, este jertfa și
pierzania lui, este declanșatoare de conflicte și războaie. Este perfidă, este
ademenitoare, este seducătoare, este misterul de nepătruns pentru bărbat.
Lumea masculină
uită un lucru. Bărbatul nepăcătos este legat de femeia păcătoasă pentru că s-a
născut dintr-un trup de femeie. Și dacă Isus s-a născut dintr-o femeie care n-a
cunoscut păcatul, iar ea, această femeie
fiind simbolul tuturor femeilor creștine, atunci femeia mamă, femeia soție,
femeia iubită, femeia prietenă, femeia soră cum să fie păcătoasă? De ce este
păcătoasă? Pentru că dă viață din
iubire? Femeia își dăruiește trupul cu toată iubirea de care e capabilă pentru
ca acolo în trupul ei să se zămislească viața.
S-a creat o imagine
falsă asupra femeii care este tratată precum blestemul masculin. Iar el
bărbatul este atât de inocent și nevinovat încât având puterea din toate
timpurile la îndemână a făcut din femeie un demon. Nu se pomenește nimic de
slăbiciunea masculină și de puterea de a nu se lăsa pradă devoratoarelor
feminine. Seducția și intriga nu ar fi cauze declanșatoare de dezastre
masculine dacă bărbații nu s-ar lăsa seduși sau luați de valul persuasiunii
feminine. Nimeni nu-i împiedică să fie raționali și să gândească cu capul
crescut pe umeri. Biserica condusă din toate timpurile de bărbați, desigur a
căutat să îndepărteze femeia din preajma și dintr-o potențială poziție de
egalitate cu bărbatul în conducerea acesteia. Desigur, femeia nu avea ce căuta
acolo. Hristos fusese bărbat, iar Dumnezeu, în mintea noastră este tot bărbat. De
când lumea și pământul bărbatul a avut întâietate și poziție primordială,
dispunând de poziția femeii așa cum a dorit. Și cea mai bună metodă de a o
”elimina” ca eventuală concurentă, era stigmatizarea.
Privită dintr-o
perspectivă negativă femeia a devenit înzecit mai puternică și de temut. Femeia
domină prin negativismul ei cultivat de însuși cei care au dorit să o
marginalizeze. Însă umbra femeii care planează precum un nor distructiv asupra
lumii masculine este doar o aparență. În realitate lucrurile stau cu totul
altfel. Femeia iubește creștinismul în egală măsură sau chiar mai mult decât bărbatul. Ea este un model
de pioșenie și smerenie, este supusă și ascultătoare, temătoare și iubitoare și
nicidecum simbolul păcatului.
Cred ca femeia este imaginea in oglinda sociala, a barbatului..E completarea barbatului, asa cum si barbatul e completarea femeii, e fiinta care completeaza cuplul, si care acopera cu iubire toate lumile posibile..E mult de spus aici, pentru ca noi sintem fiecare atit de unici..
RăspundețiȘtergereCit traim ne cautam unii pe altii prin labirintul asta social, sperind sa ne gasim un partener care sa ne ajute sa ne depasim propria conditie..
Da... aici sunt multe de spus... Eu cred ca femeia nu este numai oglinda sociala a barbatului... Ea este jumatatea intregului sau... asa cum imi place sa spun adesea este... "intregul", intregului... Cel mai bun exemplu in acest sens este "Sarutul" lui Brancusi... Acolo este reprezentarea androginului, ceea ce intr-un context al reunirii celor doua naturi formeaza intregul dintre barbat si femeie. Prin urmare femeia si barbatul sunt oglinda in primul rand in spirit, in suflet, si de ce nu si in trup, si apoi in social... Desigur, mitul androginului spune ca o data cu pacatul originar, divinitatea ne-a separat iremediabil din acesta uniune tainica... si intradevar de atunci ne cautam unii pe altii, barbati si femei pentru a implini din nou perfectiunea Creatiei cuplului. Sigur ca fiecare dintre noi cauta acea jumatate care sa se potriveasca jumatatii lui... Din pacate rareori se intampla ca aflam acea "piesa" lipsa sau acel suflet pereche... :)
Ștergere