Pagini

miercuri, 15 iunie 2011

Drobul de sare românesc...


Un om, odată, a fost plecat la muncă în Suedia. Asta se întâmpla la câţiva ani după Revoluţie. A fost omul acolo, cum, necum şi a muncit. Muncă brută, lucra la plantat copaci. A muncit câţiva ani buni acolo, apoi a revenit în ţară şi a mai muncit încă o vreme până când s-a împlinit sorocul pensionării. Mai zilele trecute, la cârciuma pe unde îşi face veacul toată ziua, se întâlneşte cu un suedez care locuieşte în acelaşi cartier. Suedezul căsătorit cu o româncă munceşte în Suedia, dar vine din când în când în România pentru a-şi întâlni familia. Mare amator de biliad şi o bere, când este în ţară în scurtele perioade de concediu, dă fuga în cartier la aceeaşi cârciumă. Pe omul nostru îl cunoştea de ceva ani pentru că se întâlneau adesea la cârciuma cu pricina. Acum omul era foarte supărat şi de vreo şase luni bea de necaz... bea până îşi prăpădea pe băutură bruma de bani pe care o avea. De data aceasta îl vede pe suedez intrând în bar şi nici una nici două când suedezul se întoarce cu spatele, omul nostru se repede pe la spate să-i dea cu o sticlă în cap. În acel moment un alt client al barului văzând intenţia bestială a omului, se repede şi barează traiectoria sticlei oprind mâna ucigaşă. Însă n-a putut opri şi tirada de cuvinte triviale la adresa suedezului... Suedezul nedumerit, deşi ştia românete, luat prin surprindere nu înţelegea ce se întâmplă.
- Ce faci omule, vrei să mă omori?...spuse suedezul cu o jumătate de zâmbet chinuit pe faţă...
- Te-aş omoră pe tine şi pe tot neamul tău de suedezi nenorociţi... Sunteţi nişte jigodii, nişte criminali, nişte dobitoci cretini...
- Ce-ai omule? Nu vezi că eşti beat?...
- Sunt beat?!?! Da’ te-ai întrebat de ce sunt beat? Şi a continuat...
- M-au amendat nenorociţii de suedezi cu 20000 de euro... şi eu n-am făcut nimic...
- Cum n-ai făcut nimic?... întrebă suedezul... În Suedia când primeşti o amendă cu siguranţă ai făcut ceva grav, iar la noi orice lucru mărunt este serios... dar la suma asta, sigur ai încălcat grav vreo lege...
- Nu-i adevărat... du-te dracu" de suedez nenorocit!
- Măi omule, de unde ştii că te-au amendat?
Omul nostru scoase din buzunar o hârtie mototolită de atâta împăturit şi despăturit şi i-o arătă suedezului...
- Uite citeşte... şi omul se prăbuşi pe scaun...
Suedezul luă hârtia şi pe măsură ce citea faţa i se lumina şi în colţul gurii îi apărea un zâmbet care apoi se transformă într-un hohot interminabil de râs... 
- Ţi-a tradus cineva hârtia asta?
- Nu… nu era nevoie să-mi traducă cineva… am înţeles şi eu atâta lucru că este vorba de bani…
Suedezul continuă să râdă…
- Uite... ai dreptate... însă eu pot să te ajut...
În momentul acela omul nostru s-a ridicat neîncrezător de la masă, dar cu o umbra de speranţă pe chip...
- Băiiii… tu să nu faci mişto de mine!… Cum ai putea să mă ajuţi?...
- Simplu... dar uite, tu trebuie să-mi dai 1000 de euro şi eu te scap de amendă...
Chipul omului nostru s-a luminat şi a întins mâna să bată palma cu suedezul...
Acum voia lămuriri suplimentare... Pentru ce era amenda, de ce era suma aşa de mare etc. Suedezul se puse iar pe râs şi nu se mai oprea... Ştia că omul nostru muncise ani buni în Suedia, însă nu ştia amănunte... 
- Acum te duci acasă şi-mi aduci banii şi apoi eu mă voi ocupa să anulez amenda...
Omul nostru se ridică ca teleghidat de pe scaun şi dădu să plece spre casă...
- N-am banii ăştia, dar o să împrumut de la un vecin...
Suedezul începu din nou să râdă, îl opri din drum şi-i spuse să se aşeze pe scaun.
Omul se întoarse nedumerit, se uită la faţa suedezului şi nu-i venea să creadă. Îşi bătea joc de el sau ce voia de fapt?
- Uite omule despre ce este vorba... Statul sedez, pentru că ai muncit acolo un număr de ani, ţi-a trimis pensia... şi te întreabă dacă vrei să îţi trimită toată suma odată sau lunar într-un anumit număr de luni. Trebuie să dai un răspuns până la data care este scrisă aici şi până atunci nu mai sunt decât două zile... Ce pot eu să fac pentru tine este să scriu eu răspunsul fără să vreau vreun ban din munca ta.
***********************************************************************************
Când am auzit povestea asta povestită chiar de suedez m-am amuzat copios, însă apoi mi-am amintit de eternul drob de sare românesc.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu