Pagini

sâmbătă, 30 noiembrie 2013

Sufletul - tărâm glacial...

Lumea pare lipsită de sentimente. În mulțimea de chipuri rareori vezi o lumină reflectată de un surâs sau o licărire a privirii alimentată de pacea interioară sau de un motiv nevăzut. Apatia pare că devine o stare generală ce stinge orice urmă de entuziasm. Se spune că omul nu poate trăi multă vreme nefericit. 

Dacă nu are motive de bucurie, le inventează, își află o motivație care să-l facă mai mult sau mai puțin fericit. Caută în jur, în natură, în el însuși ceva ce-l va ține pe linia de plutire. Cu toate astea  parcă nu mai suntem capabili să simțim. Ceva s-a uscat în noi, ne transformam pe zi ce trece într-un ținut arid lipsit de luxuriantul emoțional. Sensibilitățile noastre s-au tocit sau nu mai există stimuli emoționali care să ne stârnească bucurii sau fericire? Paradoxal, dorința de fericire este din ce în ce mai mare, însă cu greu ajungem la cele mai slabe stări de bucurie. Aproape că orice zâmbet moare înainte de a se naște. Privirea trece alunecător peste orice sclipire de frumos. Este oarbă, nu mai poate pătrunde dincolo de superficial. Nimic nu  pare să mai declanșeze vibrații ale sensibilității. Totul în jur este tern. Viața și nevoile ei imediate, lupta pentru supraviețuire, cotidianul metalic, societatea rigidă, politicile bolovănoase și incerte, au abrutizat tot ce era frumos în om. Au instalat în suflete un ținut glacial și rezervat.

Facem totul în grabă. Trăim ca și cum timpul s-ar epuiza la un moment dat și n-ar mai rămâne suficient pentru ce aveam de făcut. Lucrăm în grabă, facem greșeli din grabă, drumurile sunt tot o alergătură, relaționăm superficial cu ochii pe ceas, ne distrăm în pripă ca și cum am fura acele clipe timpului și mai grav de atât iubim sau ne îndrăgostim pe jumătate. Nu mai avem timp nici pentru iubire, nu mai avem vreme să o lăsăm să înflorească și să ne bucurăm plenar de frumusețea ei. Ne întâlnim doar în răstimpuri, în cea mai mare grabă, facem amor pe jumătate  și desigur doar cu jumătăți de senzații.  Gândul este la lumea nebună de afară și nu acolo în intimitatea ființei noastre. Nu știm cum să intrăm mai repede din nou în cursa pentru cucerirea, a ce sau… a cui? Ne pedepsim singuri neacordându-ne răgazul de a ne bucura și a fi fericiți. Nu știm să ne detașăm preț de un răgaz de toată nebunia din jur și să luăm o pauză ca și cum ne-am arunca într-un val emoțional. Să uităm de timp, de probleme, de necazuri, de lipsa banilor, de temnița pe care am ales-o în deplină libertate de gândire. Și motive sunt slavă Domnului la tot pasul, dar privirea nu le mai vede, sufletul nu le mai simte. Pe dinăuntru sentimentele au împietrit.

În lumea asta înghețată, preocupată doar de hrană și plăceri  explozive uităm de bucuriile mici mult mai substanțiale puse alături una câte una. În lumea asta construită din sentimente ciuntite, de alergătura fără noimă după fericire, se poate și altfel. Se poate trăi plenar orice bucurie, orice senzație, orice emoție, năpădiți de viul vieții. Cei care trăiesc astfel sunt privilegiați față de cei care nu știu sau nu se mai pot dărui absolut unei senzații.  Dar ei sunt condamnați să-și ascundă simțirea într-o lume în care ceilalți nu simt ca ei. Este jenant să-ți arăți sentimentele. Poți fi calificat drept slab sau labil emoțional. Manifestări ale bucuriei și fericirii, admirația pentru frumos, cuvintele blânde, tonalitățile calme apanaje ale serenității sunt luate drept nebunie.


În vremurile acestea tulburi și adesea haotice a-ți manifesta sentimentele devine riscant. Dacă vei trăi plenar bucuria sau fericirea în public vei fi privit de ceilalți cu ochii îngustați de neacceptare. Trăirea ta nu are ce căuta într-o lume dominată de materialism, într-un cotidian în care lumea se zbate să supraviețuiască. Unul ca tine care se bucură de un răsărit de soare sau un apus mistuit de flăcări  stins în apele mării, pare nebun sau labil emoțional. Să trăiești emoția dragostei fără să-ți ascunzi pasiunea, să fii impresionat de frumusețe, de bunătate, de natură, iar este o adevărată nebunie. Oamenii puternici nu se vor lăsa dominați de stări destabilizatoare. Ei își doresc să fie vii, dar se tem de o anume față a fericirii. Iar în cazul acesta fericirea, fericirea este de-a dreptul utopie. În curând oamenii vor învăța despre fericire ca despre o noțiune istorică. A fost odată… 

duminică, 10 noiembrie 2013

Femeia este diamantul de pe inelul Creației...


După ce am citit  Gradina lui Epicur a lui Anatole France mi-am dat seama câtă dreptate avea vorbind despre femeie. Vedea cu totul altfel femeia, o așeza acolo unde îi era locul și nu acolo unde timpul, creștinismul și bărbatul au așezat-o. Vezi, puțini se gândesc să așeze lucrurile și altfel decât așa cum le apar în dreptul privirii, perspectivă pe care o au fără a încerca să schimbe lumina sau unghiul din care privesc acel lucru. Mulți dintre noi am descoperi alte fațete ale aceluiași adevăr. Sau, adevărul pe care îl consideram autentic își poate schimba trăsăturile reflectând o cu totul altă reprezentare a lui. 

Creștinismul, spunea Anatole France, a făcut mult pentru iubire și din iubire. Și tot din prea multă iubire femeia  a devenit un păcat. Înfricoșată de frumusețea femeii, biserica  a făcut din ea un demon. Femeia nu trebuia să domine lumea masculină prin frumusețe, prin farmec feminin, prin iubire sau prin inteligență. Restul a fost simplu. Femeii i s-au ”dăruit” în numele iubirii toate vinovățiile care o făceau nedemnă de a fi egala bărbatului. Femeia trebuia să fie păcătoasă și vicleană, amăgitoare și irațională.
Ea devine astfel întruchiparea răului în viața bărbatului, acel rău de care bărbatul nu se poate lepăda. Femeia seamănă groază  la tot  pasul, însă cei care au stigmatizat-o nu s-au gândit că tocmai asta o face puternică și de temut.

Femeia nu a fost tot timpul așa. Femeile începuturilor omenirii, femeile din epoca cavernelor nu aveau aceeași trecere precum femeia zilelor noastre. A fost nevoie de civilizație și de religie pentru ca femeia să devină taină și păcat. Anatol France spunea că civilizația i-a dat vălurile, iar religia ne-a dat scrupulele. Două lucruri care au transformat femeia în taină și păcat. Femeia este cauza tuturor relelor. Femeia seamănă dorință și spaimă, ea stârnește nebunia iubirii, este necontenit în mintea și visurile bărbatului, este jertfa și pierzania lui, este declanșatoare de conflicte și războaie. Este perfidă, este ademenitoare, este seducătoare, este misterul de nepătruns pentru bărbat.

Lumea masculină uită un lucru. Bărbatul nepăcătos este legat de femeia păcătoasă pentru că s-a născut dintr-un trup de femeie. Și dacă Isus s-a născut dintr-o femeie care n-a cunoscut  păcatul, iar ea, această femeie fiind simbolul tuturor femeilor creștine, atunci femeia mamă, femeia soție, femeia iubită, femeia prietenă, femeia soră cum să fie păcătoasă? De ce este păcătoasă?  Pentru că dă viață din iubire? Femeia își dăruiește trupul cu toată iubirea de care e capabilă pentru ca acolo în trupul ei să se zămislească viața.

S-a creat o imagine falsă asupra femeii care este tratată precum blestemul masculin. Iar el bărbatul este atât de inocent și nevinovat încât având puterea din toate timpurile la îndemână a făcut din femeie un demon. Nu se pomenește nimic de slăbiciunea masculină și de puterea de a nu se lăsa pradă devoratoarelor feminine. Seducția și intriga nu ar fi cauze declanșatoare de dezastre masculine dacă bărbații nu s-ar lăsa seduși sau luați de valul persuasiunii feminine. Nimeni nu-i împiedică să fie raționali și să gândească cu capul crescut pe umeri. Biserica condusă din toate timpurile de bărbați, desigur a căutat să îndepărteze femeia din preajma și dintr-o potențială poziție de egalitate cu bărbatul în conducerea acesteia. Desigur, femeia nu avea ce căuta acolo. Hristos fusese bărbat, iar Dumnezeu, în mintea noastră este tot bărbat. De când lumea și pământul bărbatul a avut întâietate și poziție primordială, dispunând de poziția femeii așa cum a dorit. Și cea mai bună metodă de a o ”elimina” ca eventuală concurentă, era stigmatizarea.

Privită dintr-o perspectivă negativă femeia a devenit înzecit mai puternică și de temut. Femeia domină prin negativismul ei cultivat de însuși cei care au dorit să o marginalizeze. Însă umbra femeii care planează precum un nor distructiv asupra lumii masculine este doar o aparență. În realitate lucrurile stau cu totul altfel. Femeia iubește creștinismul în egală măsură sau chiar mai mult decât bărbatul. Ea este un model de pioșenie și smerenie, este supusă și ascultătoare, temătoare și iubitoare și nicidecum simbolul păcatului.

Dincolo de toate astea exista și păreri uimitoare despre femeie. Una dintre aceste opinii m-a făcut să mă simt femeia fără vina de a fi femeie. N-am fost niciodată de acord cu locul pe care îl are femeia în creștinism, am refuzat cu încăpățânare să asociez femeia cu păcatul, cu faptul că nu este demnă să fie alături bărbatului fără să fie purtătoarea păcatului originar. Femeia l-a ademenit pe bărbat să guste din cunoaștere, l-a îndemnat să-și bucure sufletul cu darurile vieții. Ce a fost rău în asta? Și de ce femeia să poarte stigmatul păcatului și nu împreună să împartă acest păcat? Opinia despre care vorbeam era a unui reprezentant al lumii masculine. El spunea că... Femeia este diamantul de pe inelul Creației. Oare câți bărbați gândesc așa?